Ontwerpmanager renovatie en vernieuwing 8 stalen boogbruggen voor project Kargo.

Over het project

De afkorting KARGO staat voor Kunstwerken Amsterdam-Rijnkanaal Groot Onderhoud. Het doel was om alle bruggen te laten voldoen aan de eisen van deze tijd. Drie bruggen werden gerenoveerd (Schalkwijksebrug – Jutphasebrug – Amsterdamsebrug) en vier vervangen (Breukelerbrug – Schellingwouderbrug – Weesperbrug – Loenerslootsebrug – Overeindsebrug).
In 2011 is Rijkswaterstaat samen met aannemer KWS-Mercon gestart met het vervangen en renoveren van de 8 stalen boogbruggen, stammend uit de periode 1934 – 1976,  over het Amsterdam-Rijnkanaal, het Lekkanaal en het Boven-IJ. Alle bruggen zijn een aantal centimeters opgekrikt om het 4-laags containervervoer voor zowel het vaarverkeer als het wegverkeer te vergemakkelijken.

https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Jaap Boelens

Onze rol in het project

Bij het Kargo-project van Rijkswaterstaat waren meerdere ontwerpteams actief: twee ingenieurs-bureau`s, een architect en een ontwerpteam van KWS-Mercon. Er was behoefte aan een sterke ontwerpmanager die de verschillende ontwerp-activiteiten in goede banen kon leiden, zodat het daadwerkelijke ontwerp met de juiste kwaliteit gerealiseerd kon worden.
Het resultaat was een inzichtelijk gemanaged ontwerpproces waarbij zowel architect, opdrachtgever en opdrachtnemer tevreden waren met het eindresultaat.

Info

Projectnaam:
Ontwerpmanagement Kargo
Opdrachtgever:
Rijkswaterstaat Utrecht
Opdrachtnemers:

Combinatie KWS-Mercon

Locatie:
Amsterdam-Rijnkanaal
Projectomzet:
€ 87 mio
Projectfase:
Gerealiseerd
Oplevering:
5 oktober 2015